Wednesday, June 2, 2010

internship

well,how to begin this. it all started on 1st December 2009. I still remember I can't really sleep that night . due to wat? nervous? anxious? I also don't know . but one thing for sure every hours I woke up. I was awake at 6.30 in the morning. bathing. praying. then ready to go to work . my mum said it still early but maybe nervous 'menguasai' me . this is my first tyme driving all by myself to Mutiara Damansara. I afraid that I might be late(due to traffic and maybe get lose) so, at 7 am I on my way there. I reach there at 7.30 which is consider too early . I call my BFF, Diyana since I get free calls to all my xpax friend due to my birthday. yup, that day is my birthday. what a perfect present I received from UiTM. at 8.00am I on my way to my office. quite nervous but 'belagak' professional. when straight to the lift. follow behind people there because I'm afraid that the lift required card to go to other level but fortunately it not. what a relief.

I reached the 3A level. pelik gak knp la xpggl level 4 je. pas2 br tau kn Chinese xske no 4 coz consider bad luck. pape je la. lps kluar lif tue,trus g kt receptionist. da cuak blk. ape ek ak ckp tyme tue. recall blk.

liyana: morning. sy start practical hari nie. nie surat.
faridah: owh yake. kejap ek
(die call someone)
faridah:jom ikut akak.

pas2 ikut la die g jmp someone call Amy. cuak lg. die bw jmp Senior Manager. ckp gitu2 je ngan die then die bw jmp kak norida.die srh kak norida knlkan dgn staff lain n wat keje check menda tah. n bg ak tmpt kt dpn kak norida. ok je. then g berkenalan ngan staff yg da dtg. of course la rmai xdtg lg. xkisah la. ak pon segan. haha. then kak maizun dtg. die minta tukar tmpt. ak ok je.mne2 pon xkisah la. sbb bkn knl spe2 pon. 1st day kt opis amat menyeksakan sbb xde spe pon ak knl n nk ckp pon xtau nk ckp kt spe. mmg byk sms je la. org bg keje buat. org lalu pandang je. hahaha. mmg innocent gle r. tyme lunch g kt kak norida.

liyana:korg slalu mkn mane?
norida: akk slalu bw bekal je. slalu diorg mkn kt tesko. jln g sne.
liyana: owh,camne nk g sne.(mke innocent gle)
norida: turun lalu jln dpn tue.
(maybe mke ak terlalu nmp innocent pas2...)
norida: jom kt g mkn skali.
liyana: akk kata da bw bekal.
norida: xpe, jom.

so,kitorg jln g tesco. die blanje mkn sempena birthday la kononnye. so,berakhir la first day. seminggu rasa cam nk berhenti je. knp la ak pilih practical kat sini. da la sorg2. org lain at least ad kawan. lg cam down ble odah dpt g hantar g miri. jeles pon ad gak. ak plak wat pe. lipat invoice n statement yg beratus2 tue. mne ak xdown. tp dua tiga hari je la. hahaha.

two three days after dat, Amy assign me to work wif Jalilah since her assistant will on leave for two month(bersalin biasa la tue). so, that the moment I get close to her and listen to every stories about her life. work related and non work related. many of my officemate xske sgt die coz die byk ckp. but I ok je. she taught me a lot of things and share her experience also. she also give me sourviner from Bali.

basically, keje dgn jalilah byk handle credit control. ape itu credit control? bahasa kasarnye is kejar org yg xbyr utang, legal kes, maintenance account dll. sebati dgn jiwa yg dipggl ceti kt UiTM and along kt sekolah. here I learn about what the pro and con changing to new system. almost five month gak la dgr diorg bising2 about da system. mmg byk trouble pon. statement of account for January lmt kluar. klau xsilap bln dua rsnye br kluar. itu pon ak kn check every customers. owh ya, every customer. yg ad 400++ cutomer tue ak kn check. ad yg slah ad yg btol. bile statement bln 2 lain plak salahnye. sian kak sharifah n kak norizan. diorg da asing2 kn tetibe slah. yup,smua yg slah kn la buang. bkn skali je slah. 3 kali slah. n tiga kali gak la da lipat masuk envelope. kn kluarkan blk n recycle blk.

February~ Sharifah had return from her holiday. honestly I quite worry what will happen to me? izzit I will be pull back to work with account department. I kinda like working with Jalilah since she teach me alot of stuff. but since Amy don't say anything about my status so I kinda ok xkisah la. die da lpe kot kewujudan ak. so,continue with my job and Sharifah had been given other task by Jalilah regarding the new system.

April ~ lg dua bln nk abis. wee~ dats tyme Izad join us as one of manager. da only malay manager(male) there. I forgot to mention, there only seven of of fourteen (including me) malay there before Izad joined us. this only for account department. at sales department, there is no malay at all. only the receptionist. my job mostly related to sales department. only recently when the new system having so much trouble and need my expertise(cewah) in reconcile the item I'm dealing with account department. I love reconcile things coz if kinda like solving a puzzle to me. the satisfaction finding the answer.

May~ mostly hand over job to sharifah. sayu je lpskan keje kt die blk. tp nk wat camne. terpaksa gak lpskan one day. hmm,kinda excited da nk abis keje n xyah menempuh jam. ad gak rs sayu.

dua mggu sblom merdeka~ siap tulis kt calendar spe ptt blanje. haha. selama dua mggu xbw bekal n mkn kt luar. weee. kenyang perut mkn free. tq smua 4 da McD, Steamboat, Garden, Secret Recipe,Pizza Hut, and Santai. kenyang2 ... hahaha

empat hari sblom merdeka ~ Jalilah yg seperti biasa smp lmt. u nk experience baru x?igtkan die nk bg lg buat assignment yg xbesh cam ari tue(kn trace blk knp byran die xsme n knp die byr cam2.. ok pjg cte klau leh xnk igt... task yg plg ssh prh ak wat). ruper2nye srh angkt tel aka jd receptionist. chehh,pnt ak melarikan diri dr dl akhirnye kn jd gak. besh gak la jd recep nie coz dpt tau spe ske gayut n dgn spe(klau org tue dlm opis r). and leh bc novel ngan berleluasa. n leh gayut!!! hahaha. nasib la. spe srh letak ak kt situ. dl ak tgk receptionist tue slalu je wat. ak tiru je. tyme ak jd tue, Izad n Jalilah slalu je melawat. tue la,letak lg ak kt situ. konon2nye experiment la tue. camne ak xde kt opis. hahaha.

last day~ kn siapkan keje2 yg terbantut sbb kn jd receptionist n seperti biasa la ari sabtu mmg xwat kejenye. siapkan keje pon still g kacau2 manager2. hahaha. mle rs sebak tp ignore dgn keje yg berlambak2. kacau kak norida,jalilah, henry, izad(ok2,basically kacau semua). then keje ak xabis pon. tetibe alarm phone bunyi, ak br teringat ak ad buat alarm berbunyi ~ yeah3 da abis practical~ok, now xthn sebak. kol 5 bg pencil and smua la alat tulis. smua da start ckp bye2. ok,perkara xdiingini berlaku. tyme ckp bye kt computer n printer yg enam bln ak gne. mata da berair. control2. g kt meja, org da mle ckp bye2. ok xthn. trus mengalir air mata. adoi,trus xmacho. ape nie ngs. smua dok ckp jgn sedey, nnt dtg melawat. ye,tau bkn sengaja nk sedey. ter ok ter. laju je nk blk. bye2 cpt2. Izad sy slalu perli2 sebak je tgk ak ngs. arrrgghhh tidakkk. kemachoan ilang. hahaha. then, salam2 peluk2. dpt braclet and stuff animal. lg xthn nk ngs. trn laju2 masuk kete. trus non stop. hahaha. ape la ak nie. dpt msg from Jalilah n Izad. ok,lg nk ngs. wawawa. jalilah ckp die ad nk bg card tp xsmua sign lg. nnt ak ckp ak claim.

TQ BBM coz giving me so much experience. yup,in my heart something I hate that place so much due to some unavoidable thing that cannot mention here. but in the end I miss it so much. I know the problem not yet been settle but I hope one day I will be coming back to Boustead not as trainee n not as account clerk but one of the top management. ecece. nk juga. xpe, berangan xsalah. :p

3 comments:

Ashraf Zabidi said...

Top Management? Good Luck buzy lady...

sweetteddycrumbs said...

Nak jadi top management jugak boleh? Hahaha.. rasa cam tak percaya yana nangis.. maybe practical sy sume cam awk kn? huhu.. Study rajin2 for your final sem dear~

Lyna said...

haha ...
sy pon xcaya sy ngs