Friday, December 12, 2008

kdg2 cinta perlu dipentingkan

Rasa kasih, syg dan cinta bukan satu perjudian utk menentukan menang atau kalah tapi ia adalah ikatan hati yang menentukan nilai satu perhubungan,kesetiaan dan ketulusan.

Bkn sedikit org yang menganggap remeh persoalan cinta. Cinta slalu dikaitkan oleh mereka yang tiada pendirian teguh dan hidup. Itu silap, cinta penting lantaran ia anugerah ilahi utk setiap hambaNya. Sesiapa yg mendpt cinta akn merasai nikmatnya hidup. Siapa yg gagal mendpt cinta akn merasakan idupnya kosong.

Cinta itu penting, maka itu bkn manusia saja ada perasaan cinta. Haiwan turut bercinta dlm maknanya yg berbeza. Haiwan dihantui cemburu, marah, dengki, khianat dan juga curang, manusia apatah lg. Unsur2 inilah yg menjadikan cinta sesuatu yg sgt menyakitkn meskipun pd aslnya menjdkan keseronokan, kenikmatan, kebahagian, persefahaman dan lain2 yg membawa makna serupa.

Cinta itu penting kerana dgn cintalah manusia mendpt kekuatan utk membuktikan sesuatu. Dgn cinta manusia sanggup memanjat gunung, menuruni lurah, menyeberang lautan, malah kdg kala berdpn dgn singa lapar. Dlm erti kata lain, manusia sanggup melakukan apa shj walaupon ia satu perbuatan yg amatlah bodoh. Begitu la hebatnya penangan cinta. Takala ia menyelubungi hati, seluruh alam kelihatan indah padahal pd waktu itu hari telah diselubungi gelap.

Hebatnya cinta hingga ada org tidak berasa lapar walaupon tidak makan berhari2. Dia sanggup menpertaruhkan dirinya dirinya demi cinta. Dia sanggup berdpn dgn ape sj. Cinta adalah motivasi terulung dan dan teragung bgnye.

Begitulah hebat dan berkuasanya cinta. Syg,sesetgh org menjd semakin lemah oleh cinta. Cinta menjadikannye semakin malas hendak berusaha. Apabila cintanya bermasalah atau mati di tgh jln die hilang haluan. Dia menyeksa dirinya sendiri dgn rs sedey. Kesedihan itu sendiri masih bole diterima. Maklumlah, namapun manusia dibekali emosi yg sering berubah2 mengikut situasi apa yg didpnninye. Bersedey itu slh satu sifat semulajd manusia, tetapi jika terlalu sedey ia mencabar thp normal seseorg manusia.

Cinta itu penting tetapi usah terlalu dipentingkn. Apabila cinta terlalu dipentingkn, yg lain2 akn nmp tidak penting. Jadikan cinta dlman utk membina kejayaan dan kecermelangan. Kejayaan kt kdg2 ditentukan oleh rs cinta kita, tetapi kdg2 ketewasan kt juga ditentukan oleh rs cinta kt.

2 comments:

look within said...

"Cinta itu penting tetapi usah terlalu dipentingkn. Apabila cinta terlalu dipentingkn, yg lain2 akn nmp tidak penting. Jadikan cinta dlman utk membina kejayaan dan kecermelangan. Kejayaan kt kdg2 ditentukan oleh rs cinta kita, tetapi kdg2 ketewasan kt juga ditentukan oleh rs cinta kt."

paling stuju ayat nie.

hikayat aku dan mereka said...

betul.. betul..